فهرست

اثرات نامطلوب تلویزیون و تلفن همراه بر رشد گفتار و زبان در نوزادان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از اثرات نامطلوب تلویزیون و تلفن همراه بر رشد گفتار و زبان در نوزادان خبر داد و گفت: وقت کودکان باید صرف بازی، لمس اشیا، تکان دادن و پرتاب کردن آن‌ها و دیدن چهره و شنیدن صدای پدر و مادر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از اثرات نامطلوب تلویزیون و تلفن همراه بر رشد گفتار و زبان در نوزادان خبر داد و گفت: وقت کودکان باید صرف بازی، لمس اشیا، تکان دادن و پرتاب کردن آن‌ها و دیدن چهره و شنیدن صدای پدر و مادر شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر باقری گفت: دو سال نخست زندگی کودک، سال های بسیارمهم و اساسی برای یادگیری و رشد گفتار و زبان است و این دوره، دوره ای پایه‌ای برای زبان آموزی کودک می باشد. 

دکتر فرشته باقری استادیار گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه کودکان خودبه‌خود و به تدریج توانایی استفاده از زبان را در محیط طبیعی و در تعامل با دیگران پیدا می‌کنند، بیان داشت: زبان تنها و تنها از طریق تعاملات انسانی یادگیری می شود و بایستی از در معرض تلویزیون و تلفن همراه قرار دادن کودکان کمتر از 2 سال اجتناب نمود. 

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده قرار دادن نوزادان در معرض تلویزیون و تلفن همراه در دورانی که برای رشد گفتار و زبان، دوران بسیار مهمی محسوب می شود، موجب تاخیر گفتار و زبان، مهارت های ارتباطی ضعیف و همچنین اثرات نامطلوبی بر روی رشد مهارت های شناختی از جمله توجه می گردد.

وی در همین راستا با اشاره به اینکه آنچه نوزادان و کودکان واقعا نیاز دارند، ارتباط داشتن با افراد پیرامون آنهاست، افزود: والدین گرامی برای اینکه به رشد بهتر مهارت های ارتباطی ، شناختی، گفتار و زبان در کودکشان کمک کنند، بایستی به صورت مداوم فارغ از اینکه کودک متوجه بشود یا نشود با او صحبت کنند. 
دکتری تخصصی شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: کودکان باید وقت خود را صرف بازی، لمس اشیا، تکان دادن و پرتاب کردن آن‌ها کنند، چهره افراد مورد علاقه‌شان (پدر و مادر) را ببینند و صدایشان را بشنوند.

دکتر فرشته باقری با ذکر این نکته که تا حدود سن ۱۸ ماهگی، مغز کودکان توانایی درک نشانه‌های روی صفحه موبایل و ارتباط دادن میان آن‌ها و دنیای واقعی را ندارد، اظهار داشت: برای کودک کتاب داستان های شکل دار بخوانند و حین خواندن، اشکال و رنگ ها را زمانی که بیانش می کنند به کودک نشان دهند و همچنین والدین در هنگام خواباندن نوزاد با صدای خودشان برایش لالایی بخوانند.